Učenici trećeg i četvrtog razreda, njihove razrednice i ravnatelj, 21. veljače krenuli su na dugo očekivani maturalac u Istanbul. Uz male nedaće i putovanje preko Beča, sretno su stigli u Istanbul. Grad je to koji broji preko 15 milijuna stanovnika, a njegova slavna povijest, arhitektura i položaj na tlu Europe i Azije čini ga odličnom turističkom destinacijom. Nakon ugodne vožnje avionom, učenici nisu gubili vrijeme pa su se nestrpljivo uputili prema najvećoj, nedavno izgrađenoj, Čamliđi đamiji (Çamlıca) gdje su klanjali džumu-namaz.

Džamiju su imale čast projektirati dvije arhitektice, a izgrađena je sa šest minareta što simbolizira njenu grandioznost. Džamija može primiti 63 000 klanjača, a u sklopu kompleksa izgrađen je i Muzej islamske civilizacije. U njemu su učenici imali priliku vidjeti 800 izloženih islamskih artefakata poput arhitektonskih i dekorativnih elemenata u islamskoj umjetnosti, sultanove mačeve, zavjesu na vratima Kabe, dokumente iz Damaska, osmansku kaligrafiju i mnoga druga djela.
Kasnije su se smjestili u Diyanetov centar za vjersku specijalizaciju gdje ih je dočekalo ugodno osoblje i turska tradicionalna jela. Nakon što su napunili baterije, drugi su dan stigli su do Eyüp Sultan džamije.

Pored svoje ljepote, ova džamija se odlikuje po tome što je tu pokopan ashab Božjeg Poslanika, s.a.v.s., Ebu Eyub El-Ensari r.a. Zbog njene svetosti tu se održavala ceremonija krunidbe osmanskih sultana, a mnoge su bitne ličnosti pokopane uz mauzolej. Jedna od njih je veliki bosansko-osmanski vojskovođa Mehmed-paša Sokolović čije nas je turbe pozitivno iznenadilo.
Nakon proučene Fatihe, stigli smo na trg Taksim. Trg se nalazi u srcu Istanbula i poznat je po restoranima, trgovinama i hotelima. Učenici su tamo imali slobodno vrijeme, a neki su odlučili iskoristiti priliku te posjetili poznati srednjovjekovni toranj Galata Kulesi. Zadovoljni, vratili su se u hotel gdje su nastavili svoje druženje.

Nedjelja je bila rezervirana za najvažnije lokacije u Istanbulu. Prva je bila Centar za islamske studije poznat po znanstvenom radu i bogatoj knjižnici s vrijednim rukopisima. Učenici su se upoznali s radom Centra i suvremenim temama kojima se bavi.

Zatim smo obišli Topkapi palaču, bivšu rezidenciju osmanskih sultana, smještenu na predivnoj lokaciji s pogledom na Bospor. Učenici su prošetali kroz dvore, hareme i vrtove te vidjeli vrijedne islamske relikvije i blago iz riznice.




Poseban dojam ostavila je Aja Sofija, povijesna građevina koja spaja kršćansku i islamsku umjetnost. Izgrađena kao crkva, pretvorena u džamiju, potom muzej, a danas ponovo džamija, Aja Sofija simbol je bogate povijesti Istanbula. Tu smo zajedno klanjali podne-namaz što je imalo posebnu čar.
Posjetili smo i Plavu džamiju poznatu po šest minareta i unutrašnjosti ukrašenoj prepoznatljivim plavim pločicama.
Uz Plavu džamiju nalazi se Carigradski hipodrom kojega smo obišli na putu do restorana.
Dan smo završili šetnjom kroz Usküdar, staru četvrt na azijskoj strani, poznatu po obalnoj šetnici s pogledom na Bospor i Djevojačku kulu. Učenici su uživali u pogledu i zalasku sunca, upijajući atmosferu ovog povijesnog kvarta.

U ponedjeljak je nastavljeno istraživanje važnih lokaliteta. Učenici su prvo posjetili Marmara Ilahiyat džamiju smještenu u sklopu Fakulteta islamskih znanosti. Njezin moderan dizajn, koji spaja tradicionalne islamske elemente sa suvremenim stilom, oduševio je sve prisutne. Učenici su se upoznali i s radom fakulteta i smjerovima koje nudi. Obišli su njegove prostorije te poslušali kratko predavanje.


Nakon toga, posjetili su Muftijstvo Istanbula gdje ih je dočekao zamjenik muftije Ahmet ef. Aktürkoğlu u pratnji g. Ahmeta Hamdija Şuşuoğlua. Uz srdačnu dobrodošlicu, održan im je inspirativan govor o važnosti obrazovanja i povezivanja mladih iz različitih zemalja.


Sljedeća destinacija bila je Sulejmanija džamija remek-djelo Mimara Sinana iz 16. stoljeća. Učenici su se divili njezinoj arhitekturi, akustici i impresivnom sustavu ventilacije. U dvorištu džamije posjetili su turbe sultana Sulejmana i njegove supruge Hurem.
Poseban doživljaj bio je posjet muzeju Panorama Istanbul 1453 koji panoramskom slikom i zvučnim efektima prikazuje osvajanje Istanbula. Učenici su na jedinstven način doživjeli taj ključni trenutak povijesti.
Dan je završio šetnjom kroz živopisnu Egipatsku čaršiju gdje su učenici uživali u raznolikoj ponudi začina, slastica, rukotvorina i suvenira, doživjevši duh svakodnevnog života u Istanbulu.
25. veljače naši maturanti i vicematuranti završili su svoje maturalno putovanje u prekrasnom Istanbulu, a posljednji dan proveli su na Egipatskoj čaršiji i Velikom Bazaru koje su odlučili posjetiti još jednom kako bi upotpunili svoje uspomene.
Ovaj put iskoristili su priliku da kupe poklone za svoje voljene, kao i sitnice za sebe koje će ih zauvijek podsjećati na nezaboravne trenutke provedene u ovom veličanstvenom gradu. Nakon kupovine i posljednje šetnje kroz uličice čaršije, učenici su se uputili prema istanbulskom aerodromu, spremni za povratak kućama.

Ovim putem želimo zahvaliti svima koji su sudjelovali u organizaciji i realizaciji našeg putovanja, a posebnu zahvalu upućujemo našim dragim razrednicama, koje su bile uz nas u svakom trenutku, te ravnatelju naše škole, koji je pružio podršku i omogućio da ovo putovanje postane stvarnost.
Osobita zahvala savjetniku za vjerska pitanja u Veleposlanstvu Republike Turske g. Ahmetu Hamdiji Şușouğlu te Diyanetu Republike Turske na srdačnom gostoprimstvu i velikodušnosti.
Od srca hvala našem neumornom i vrlo ljubaznom turističkom vodiči Aliju lnalu koji nas je dočekao, pratio tijekom cijelog putovanja i ispratio na aerodrom.
Hvala svima koji su na bilo koji način doprinijeli da naši dani u Istanbulu budu ispunjeni smijehom, lijepim trenucima i uspomenama koje ćemo nositi sa sobom cijeli život.
Napisali: Farah Bašić, Aila Idrizi, Bajram Islami 4. a